Programerings design 101: Det korte og lange af programmering for begyndere

Skrevet I PHP!
I Programmering har vi 3 koncepter hvorved vi bygger software og hjemmesider.

  • Variabler
  • Funktioner
  • Objekter

Variabler

Med variabler gemmer vi værdier til senere brug og med type check kan vi sikre at det er den rigtige type information vi gemmer i dem.

Funktioner

Funktioner danner fundamentet for funktioner i vores program. Vi kan ikke klare os med information. Vi får behov for at manipulere det. Lige fra at slette det til at redigere eksisterende til at indtaste ny information, alt det arbejde forgår i Funktioner.

Objekter

Objekter er en langt større koncept og kombinere variabler, Funktioner(som når er sat i objekter hedder metoder) til at til at lave en kontekst for programmets opbygning. Objekter er bygget af klasser og er defineret af variabler og funktioner, som du måske også ville kende det fra matematik. Altså, X = cos(5)* sin(8)

Okay, lad os lige gennemgå konceptet lidt mere til bunds.
Klasser definere objekter, og objekter er en definition af et større koncept. For denne blog post vil jeg bruge eksemplet om en dør fordi det er et simpelt eksempel der er nemt at forklare. Hvis vi skulle lave en dør programmatisk skulle vi først definere dør det ville vi gøre ved at skrive:

class Dør{
}

Nu skal vi mere præcist hvad vi ønsker denne dør skal være for os. Lad os starte med de basale funktioner, en dør skal kunne; åbne og lukke. Vi definere dørens funktionalitet som:

class Dør{
public function ÅbenDør(){}
public function LukDør(){} 
}

Disse funktioner ville indeholde selve funktionen der vil definere hvordan man åbner og lukker døre i dit program, Men det er ikke nok. Enhver Dør med respekt for sig selv ville kunne låse og en lås har en nøgle. Nøglen ville ikke repræsenter døren i sig selv. Men enhver dør med en lås vil skulle håndtere nøglen. Vi kan bruge variabler til at holde en nøgle tjeksum værdi, sammenlign den med nøglen også åbne Døren, hvis nøglen passer i låsen.

class Dør{
private int $nøgleHul;

  public function __constut($nøgleHul) {
     $this->nøgleHul = $nøgleHul;
  }

  public function ÅbenDør($nøgle){
    if($nøgle == $nøgleHul) {
      return true;
    } else{
     
    }
  }
  public function LukDør(){} 
}

Her bliver det lidt mere kompliseret, men når vi lave en Dør skal nøglehulet til hver dør være unikt. derfor har vi en “construct” funktion som forsiger at for at laver en dør kræves et nøglehul eller en forud-fordelt lås som vi kan bruge til at sammenligne med nøglen. Hvis nøgelen passer i nøglehullet kan dørens åbnes ellers skrives en fejl medelese til dørfirmaet eller politiet.

Konklusion

Det her var et lille tænkt eksempel og der er mere til det end som så, men jeg håber det hjalp dig til at forstå hvordan, variabler, funktioner og objekter bliver brugt I programmering til at skabe kontekst for alt det vi laver software for.


Udgivet

i

af

Tags:

Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

error: Content is protected !!